Life Coaching

Mit jelent a Life Coaching kifejezés? A "coaching" szó eredeti angol jelentése: edzés, irányítás, vezetés. (Azt viszont már kevesebben tudják, hogy az angol  "coaching" kifejezés a magyar "kocsi" szóban gyökerezik.) Eredetileg azt a folyamatot takarja, melynek során egy személyt eljuttatunk a jelenlegi állapotból a kívánt helyzetbe, teljes elfogadás és tisztelet mellett.

 

Kinek nyújthat segítséget a Life Coaching? Legyen szó bármilyen személyes jellegű, az élet bármely területén fellépő problémáról, a Life Coach segít az ügyfélnek továbblépni a megfeneklett szituációból - amennyiben az ügyfél valóban akarja a változást és hajlandó is tenni érte. Önérvényesítés, párkapcsolati gondok vagy a párkapcsolat hiánya, munkahelyi konfliktus, gyerek-szülő kapcsolat, döntésképtelenség, gyakorlatilag bármi lehet az ülések témája, amivel kapcsolatosan elakadást tapasztalunk életünkben.

 

Miben más ez, mint a pszichológia? A Life Coaching folyamat során nem foglalkozunk sokat a múlttal, nem arra koncentrálunk, hogy mi történt. Az ülések fókuszpontjában a jelen áll, illetve az, hogyan tudunk továbblépni. A coaching ülések nem azonosak a terápiás jellegű kezelésekkel. 

 

Milyen gyakorisággal találkozik a coach és az ügyfél?   Jellemzően hetenként, kéthetenként beszélgetnek. Egy alkalom hossza változó, 60-90 perc közötti. Azt, hogy hány ülés alatt sikerül továbblépni, a probléma és az ügyfél határozza meg. Van, amikor 3 alkalom alatt megvan a megoldás, van, amikor ennél több, 10-12 találkozóra is szükség lehet. Sőt ismerünk olyan ügyfelet, aki évek óta igényli a rendszeres üléseket. Tapasztalatom szerint leghatékonyabb a személyes találkozó, mert ott a coachnak alkalma van az ügyfél testbeszédét is figyelemmel kísérni. Vannak olyan coach-ok, akik skype-on vagy telefonon keresztül is vállalják a munkát.

 

Hogyan zajlik egy ülés? Nagyon egyszerűen: a coach kérdez, az ügyfél válaszol. A jó coach olyan kérdéseket tesz fel az ügyfélnek, melyek segítségével az más szemszögből is megvizsgálja a problémát, olyan területeket vesz észre, melyek addig valamilyen okból takarva voltak. Az ülések során a coachee megfogalmaz, kimond olyan dolgokat, melyek addig csak kósza vagy határozatlan szavakként lebegtek előtte. Konkretizálja a célt, meghatározza, mit szeretne elérni. A coach segítségével összegyűjti azokat az erőforrásokat, melyekre támaszkodva elérheti a kitűzött célt. A coach addig fogja az ügyfél kezét, addig vezeti, amíg a változás rutinná nem válik, azaz az ügyfél egyedül is képes lesz megállni helyét a világban és sikeresen leküzdeni a kezdeti problémát.

 

Csak kérdez a coach? Különböző eszközök, játékok, önismereti feladatok is segítenek a megoldás keresésében, az erőforrások felderítésében, melyek eredményei nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy az ügyfél megerősödve és felvértezve álljon fel az ülés végén.

 

Előfordulhat, hogy nem szimpatikus a coach? Ilyenkor mi történik?  Fontos, hogy a coach és az ügyfél között létrejöjjön valamiféle "kapocs", mely a bizalmon alapul. Ha az első, ún. akvizíciós alkalommal bármelyik fél azt érzi, nem fog vagy nem tud kialakulni ez a fajta kapcsolat, fontos ezt felvállalni és nem elkezdeni a folyamatot.

 

Honnan tudom, hogy jó-e a coach-om? A jó coach figyelmes, türelmes. Képes önmagát, saját értékrendjét teljes mértékben háttérbe szorítani. Nem hozakodik elő saját megoldásaival és tapasztalataival. Bízik abban, hogy az ügyfél rendelkezik saját erőforrásaival, melyek segítenek neki a továbblépésben. Tapintatosan tereli a coachee-t vissza az eredeti problémához, hiszen óhatatlanul is sok egyéb gond és kérdés felmerül a beszélgetések során. 

 

Az ügyfél ezek szerint a saját megoldását találja meg? Pontosan. A saját gondolatait, érzelmeit fogalmazza meg, önmaga erőforrásaira támaszkodik és a számára, a saját világának az adott pillanatban legmegfelelőbb megoldást leli meg. Ebben a folyamatban a coach pusztán segíti, támogatja és vezeti.

 

Van olyan, amikor nem tud a coach segíteni? Igen, előfordul. Ha a coach úgy érzi, az ügyfélnek orvosi segítségre van szüksége, akkor etikai kötelessége referálni olyan szakemberhez, aki segíthet.

 

Mit várhatok a folyamattól, mint ügyfél? Amit az ügyfél általában tapasztal, az a probléma gyorsabb megoldása, döntéshozatali képesség. Felfedezi magában az erőt, a magabiztosságot, nagyobb önismeretre tesz szert. Mindezt teljes elfogadás mellett, ítéletek alkotása nélkül.

 

Ha szeretne segítséget kapni, ide kattintva kérhet időpontot akvizíciós beszélgetésre.

Ingyenes alkalom

Kérjen időpontot egy ingyenes beszélgetésre. Töltse ki az űrlapot és hamarosan keresni fogom az elérhetőségeken.

Elérhetőség

animuscoaching.hu
Gazdag Anikó

06 20 473 7074

Gondolatok

  • 2017.09.18 06:06

    Gyakorold a hálát!

    Furcsa a cikk címe? Pedig a gondolatokat ugyanúgy lehet – és kell is – gyakorolni, mint a mozdulatokat egy sportban. Minél többször gondolsz valamire, annál könnyebb lesz később ugyanazt a gondolatot felidézni. Tulajdonképpen megtanítod az agyadnak, mire szeretnél összpontosítani. Így akár a régi...

Tételek: 1 - 1 ból 20
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

© 2013 Minden jog fenntartva.

Készíts ingyenes honlapotWebnode